کد اخبار

در آمدی بر اجرای تئاتر در همایشهای آزادگان :: وبلاگ رسمی آزادگان یازده تکریت

وبلاگ رسمی آزادگان یازده تکریت

در باره خاطرات و اخبار آزادگان دفاع مقدس

وبلاگ رسمی آزادگان یازده تکریت

در باره خاطرات و اخبار آزادگان دفاع مقدس

وبلاگ رسمی آزادگان یازده تکریت

اردوگاه اسیران تکریت 11 در 15 کلیومتری شهر تکریت،در استان صلاح الدین عراق محل تولد صدام واقع شده بود که شامل سه قسمت بود،قسمت اصلی حدود 1200 تا 1400 اسیر ایرانی را شامل میشد و ملحق یک که حذدود 600 نفر و ملحق 2 که نامشخص است .اسرای تکریت 11 در کربلای 4و 5 و عملیات های بعدی اسیر شده بودند و حدود 4 سال و حداقل دوسال اسارت داشتند،تکریت 11یکی از فعالترین اردوگاههای اسرای ایرانی بود که در [خرین روز اسارتشان نماز جماعت 1000 نفره خواندند.

ابزار نظر سنجی

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

در آمدی بر اجرای تئاتر در همایشهای آزادگان

دوشنبه, ۲ آذر ۱۳۹۴، ۰۷:۴۰ ق.ظ

دکور و طراحی صحنه

 نورپردازی

چهره آرایی (گریم)

 طراحی لباس

 موسیقی

 آواز (صدا)

حرکت های ضرباهنگی

 شخصیت افزار

 رنگ های صحنه

جلوه ترفندهای شنیداری

،در همایش تکریت 11 این وسیله ساده بکار گرفته می شود گرچه بعضی اردوگاهها مثل موصل کوچکه یا موصل 4 در باب تئاتر از سایر اردوگاهها شاید قوی تر باشند.

علت استقبال از تئاتر در همایش ها این است که در تئاتر، که یک هنر عملی و اجرایی است، موضوع اسارت ،می‌تواند مستقیماً و به طور عملی درک شود، نمایش مستقیماً از افکار اسرا و واقعیت های تلخ و محسوس اسارت سرچشمه می‌گیرد، ولی بر خلاف بیشتر تئاترهای موجود و مدرن، فقط به مقدار کمی از رفتار واقعی یک تئاتر حرفه ای برخوردار است. در حالی که نویسندگان کتب خاطرات آزادگان، به منظور عیان کردن حقایق دنیای درون اسارت تلاش زیادی می کنند و هدف اصلی‌شان بیان و آشکار کردن سطح بالاتری از واقعیت بوده است و در حالی که بعضی روایت ها از اسارت، تلاشش بر آن بود که دنیای پیرامونی ما را مطابق مدینه فاضله اسارتگاه،  تغییر یا نجات بدهد، تا به یک جامعة والاتر دست بیابد،ولی در عمل می بینیم که کمتر نویسنده ای به این مهم دست یافته است، در حالیکه در این نوع تئاتر ساده و بدون امکانات، نشان دادن سطح بالاتری از واقعیت و یا به تصویر کشیدن جامعه‌ای آرمانی (بدون تناقض و تضاد) مورد نظر نیست بلکه نمایشی طنز از حوادث تلخ اسارت است.


بنابراین، یک نویسنده یا کارگردان تئاتر همایشی آزادگان اگر واقعا نویسنده ای داشته باشد!، احتمالاً، بیشتر به بیان و مطرح کردن نداشتن واقعیتی که باید بود و نبود می‌پردازد تا به تلاش کردن برای یافتن متضاد واقعیت، نتیجه و یا معنایی خاص هنر اسارتی ،و به طور کلی، متفاوت و متضاد بودن واقعیتهای گوناگون اسارت را که بنحو شگفت آوری در کنار هم یک مقوله جدید را تشکل می دادند را به ظنز می‌گیرد و اساس خود را، نه بر منطق و قراردادها، بلکه بر عامل سورپرایز و شوک حاصل از بی‌ارتباطیها قرار می‌دهد. بسیاری از این ویژگیها را می‌توان مثلاً در نقاشیهای آثار اسارت نیز دید و یا در فیلم ها و سریال های ساارتی و اردوگاهی که حرکات در آن گویا غالباً بداهه و پیش‌بینی ناشده است و یا در کتب خاص اردوگاهی یافت که با مونتاژی از لحظات واقعی و مستند، سعی وافر نموده اند که  یک مخلوق از اسارت بسازند. به همین طریق، تئاتر همایشی اسارت نیز نیز از نظر محتوا به یک موضوع خاص نمی‌پردازد. بلکه روایت درهم ریخته و و طنز ار رویدادها بدون رعایت توالی تاریخی و واقعیات و عمدتا برای ریشخند به اتفاقاتی که توسط دشمن در اردوگاه برای اسرا رقم میخورد می باشد.

نظرات  (۱)

۰۲ آذر ۹۴ ، ۲۱:۲۷ قلعه قوند
آزاده ارزشمند و استاد گرامی. واقعیت های درس آموز و دردناک نهفته در مطلب ارزنده تان بیش از پیش دلم را مچاله کرد، تاسف برای هنر و هنرمندانی که هیچ تلاشی برای ثبت شان انجام نشد و خودشآن هم گویا تلاشی نکردند تا همه ی لحظه های هنر و به طور کلی سبک زندگی درس آموزشان را از همایش های اردوگاهی خارج کنند و به جامعه غیر آزاده هدیه کنند.... استاد من برخلاف شما معتقدم شما بهترین نویسندگان نمایش های اسارتید و فقط نیاز به کارگردانی قوی احساس می شود. زنده و پاینده باشید برادرم
پاسخ:
سلام سرکار خانم قلعه قوند،
از نظر فاخر و ارزنده و خوش لحن جنابعالی در باره مطلب بالا تشکر می کنم، امیدوارم دوستان و جستجوگران حقایق ناب اسارت بتوانند آنچه می خواهند با تلاشهای همه جانبه همه ما بدست آورند. متشکر. موفق باشید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">